The Partysquad- Helemaal Naar De Klote (Alvaro Remix)
Laten we wel wezen: als je de teksten van The Partysquad in een boekje zou bundelen, zouden ze niet tussen de literatuur terecht komen. Alleen al het woord 'Rampeneren', van de hit met Ali B en Yes-R, zal menig hoeder van de goede smaak doen fronsen. Leembruggen lacht erom. "We kunnen niet diep gaan, mensen willen gewoon naar de klote gaan. Daar staan wij voor: party. Inclusief sitdowns en je broek naar beneden trekken." De uitdaging zit hem in het zoeken van frisse, nieuwe sounds. Die vindt The Partysquad in de kruising tussen house, electro, hiphop en reggae. Alles kan en mag. "Vroeger dacht men veel meer in hokjes. House of hiphop, niet allebei. Ik ben zo blij dat Diplo hiermee groot geworden is. Het draait nu gewoon om party." "We zagen het met Badman Rave", vertelt Fernhout over hun EP uit 2012 die uitstekend past bij het Major Lazer-geluid. "Die kwam in Europa uit bij Spinnin', in Amerika bij Mad Decent. De achterban van Mad Decent snapte het beter. Diplo, A-Trak en Steve Aoki zijn allemaal commerciële jongens, maar ze slagen erin met een soort finesse cool te blijven. Voor ons is het goed om ons te verbinden aan hun labels." Amerikanen zijn niet bang voor hardstyle Mooiste voorbeeld van de kruisbestuiving die The Partysquad voor ogen heeft is misschien wel Original Don, de hit die ze twee jaar geleden scoorden met Major Lazer. In een remix was de track het startsein van de trap-rage, in het origineel zitten zowaar snufjes hardstyle, typisch Nederlandse muziek. "Als ik een gabberkick hoor, krijg ik daar meteen een bepaald beeld bij, met kale blanken mannen in bomberjacks. Amerikanen hebben dat natuurlijk helemaal niet. Die horen gewoon een heel rauwe beat, een soort getto kick. We waren in die periode ook aan het experimenteren met rave synths van vroeger, happy hardcore enzo. Je ziet dat op veel vlakken de sound steeds harder wordt. Dat zie je in de dubstep, in de electro, maar ook door zo'n hardstyle knipoog. Nu willen mensen het harder en gekker. Op een gegeven moment slaat dat vast weer helemaal om." The Partysquad is nooit bang geweest voor een kruiwagen links of rechts. Sterker nog: dat zijn ze zelf ook graag. Neem nou hun studiocomplex in het uiterste hoekje van Amsterdam Noord, de tafel bezaaid met loempia's van gisteren, lege blikjes frisdrank. Het mooiste rock 'n roll-accessoire denkbaar in een bankje op de kast: een pakje XL-condooms. En achter de deur het gebeuk van twee Australische gasten, die een weekje over zijn om de Nederlandse scene van dichtbij te bekijken. Ook met Nederlands talent werkt The Partysquad liever samen dan dat ze ideeën kopiëren. "We zijn altijd van de collabo's", vertelt Fernhout. "We hebben hier drie studio's, daar werken ook anderen in. Alvaro heeft hier een tijdje gewerkt. En een groot deel van Polska's album is hier opgenomen. Ze woonden hier een tijdje, toen ze hun huis uit moesten." Een Boaz-drop Met de belangrijkste producer van Nouveau Riche - Boaz van de Beatz - heeft The Partysquad een goede band. "We hadden de track Oh My bijna af, maar wilden eigenlijk zo'n Boaz-drop hebben. Dus hebben we hem gebeld. Zo doen we dat altijd", vertelt Fernhout. Leembruggen had Boaz een paar jaar eerder gespot op internet, waarna het duo naar eigen zeggen meteen afgereisd is naar Gorinchem om het broekie op te zoeken. "Zo ging het ook met Afrojack. Soms hoor je meteen dat iemand talent en een eigen sound heeft. Ik kwam laatst een oud contract van Boaz tegen. Daarin stond dat we iedere beat van hem konden kopen voor 300 euro. Ik heb hem er fijntjes aan herinnerd. Was toeval hoor, we hebben net vorige week met hem om de tafel gezeten om over de toekomst te praten."
The Partysquad- Helemaal Naar De Klote (Alvaro Remix)
041b061a72